Registrera | Glömt lösenord?

»Spelar ny musik  »Marknadsför band/artister  »Ökar din musikalitet
Demomusik på band

Magdalena Konefal (Rebirth Station) levererar fräsch soul

Magdalena Konefal, skivomslag: Mixtape of a life sound 0,5
Artist-/
bandnamn:
Magdalena Konefal
Namn och
instrument:
På skivan Mixtape of a life sound 0,5
Magdalena Konefal – sång, piano
Andreas Grenholm – gitarr
Povel Ohlsson – trummor, programmering
Ålder: 30
Stad: Stockholm
Lyssna:
Publicerat: Våren 2009

Vi träffas på Café Blooms vid Mariatorget. Magdalena har en leopardfärgad top på sig och klassiska Converse-skor. Hon ger intrycket av att var en kolugn och avslappnad tjej, någon som tar saker lite som de kommer. Eller så måste man vara så när man har så många järn i elden som hon har just nu. "Din låt Oh Fader har fel namn på Spotify", säger jag lite senare under intervjun och Magdalena svarar: "Va ligger jag på Spotify?! Det händer ganska mycket nu och jag har inte koll på allt".

Magdalena har haft ett kanonår hittills i år. I januari släpptes hennes första skiva och sedan dess har det bara rullat på. Över en kopp kaffe med mjölk frågar jag hur det känns. "Det känns skitkul! Jag har fått den effekten jag hoppades på. Jag har inte kompromissat med några kommersiella syften utan gjort det jag ville själv. Det tog väldigt lång tid att komma dit, men när EP:n väl släpptes hade jag varit involverad i varje minsta ljud. Genom att göra skivan så hoppas jag på att hitta samarbetspartners som kan hjälpa mig vidare."

Magdalena kommer från Polen men är uppvuxen i Dalarna; hon berättar om sin uppväxt. "När jag var mellan två och fyra år åkte jag mycket mellan Sverige och Polen och träffade pappa och farmor. Jag är uppvuxen i Mora och har gått grundskolan där. Sedan hade de inte estetiskt musikgymnasium där så jag flyttade till Falun i tre år."

"Sjunga är väl något man bara kan?"

"Hur gammal var du när du började med musik?"
"Sjungit har jag nog alltid gjort, det var jämt musik hemma. Pappa är gitarrist och mamma är enormt musikintresserad och lyssnar alltid på musik, mycket gammal klassisk soul och vinylplattor. Hon brukade köpa skivor till mig. Det var naturligt för mig att sjunga, jag såg det inte som ett val, det bara fanns där. Någon gång i högstadiet frågade någon om inte jag borde ta sånglektioner. Jag svarade att sjunga är väl något man bara kan? Jag var nog ganska kaxig när jag var liten. Nu mera är jag väldigt skolad och har gått både folkhögskola och musikerutbildning."

"Du började som jazzsångerska under gymnasietiden, ligger jazz dig varmt om hjärtat?"
"Jag sjöng mycket jazz och soul, men jag gjorde inget skillnad på genrer när jag var yngre. När man blir äldre börjar man definiera saker. Jag drogs väldigt mycket till den afroamerikanska musiken. För mig var det bara rytmisk själfull musik. Soulen kommer ju ur jazzen. När jag blev äldre och började köpa egna vinyler köpte jag bland annat MC Hammer och den första R’n’B:n.". Jag påpekar att hon har en skön röst med en varm ton och undrar om det har något med jazzen att göra. "Tack! När man växer upp så lyssnar man och imiterar. Någonstans vill man gå tillbaka och vara Magdalena. Det är lönlöst att försöka låta som någon annan, det håller inte i längden. Rösten blir ett resultat av allt man lyssnat på."

Magdalena Konefal på café Blooms

Magdalena har tillbringat mycket tid utomlands. När hon var 19 år åkte hon till Italien och medverkade bland annat i soundtracket till filmen La Quindicesima Epistola samt jobbade som mannekäng. Flera år senare åkte hon till Sydafrika med hjälp av ett Sidafinansierat stipendium via universitetet i Umeå. "Jag har alltid varit väldigt intresserad av spoken word och slampoetry. I Sydafrika träffade jag en helt fantastisk poet inom området, Iain ’Ewok’ Robinson", säger hon. När hon kom tillbaka till Sverige sökte hon pengar för att kunna besöka Ewok igen och åkte dit ytterligare en gång. Magdalena berättar att texter är väldigt viktiga för henne och att hon lägger mycket tid på dem. "Jag gillar hip-hop-texter som twistar orden", menar hon.

"När bestämde du dig för att satsa på musiken?"
"Det var bara för ett år sedan. Jag har bara följt hjärtat och det har liksom inte blivit något resultat som man kan gå och köpa i en butik. Jag har flummat runt mycket. Nu när man har lagt ner mycket pengar på en utbildning så är det dags att knyta ihop säcken. Jag är även lite självkritisk och vill inte släppa iväg något som jag inte står får. Jag hindrade mig själv flera gånger.". Vi pratar vidare om hur hennes liveband, The Rebirth Station, skapades. "Det modernare soul/pop influerade spåret (syftar på EP:n) startade mellan mig och producenten som ett projekt. Mycket av musiken är programmerad. Några kontakter jag har spelat med tidigare eller ringt in för att lägga något spår någon gång har blivit dom som jag använde för mina live-framträdanden. Nu börjar ett mer fokuserat arbete med live-setet, det har jag aldrig fokuserat på tidigare

"Vilka influenser har du?"
"Det ändras väldigt mycket och det kommer mycket ny musik. Man har ju alla gamla som bygger upp själva grunden: Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Aretha Franklin, Donny Hathaway, Chaka Khan, Michael Jackson, John Ledgend, Gnarls Barkley och Prince på senare tid.". På skivan blandar Magdalena gamla instrument med elektroniska inslag. Hon berättar att hon lyssnar mycket på amerikansk R’n’b och soul och att de använder väldigt "feta" ljud. "Mina elektroniska influenser handlar mer om att förstärka ljuden. Man måste nästan göra det om man ska tränga igenom, men jag har alltid velat att musiken ska kunna spelas live utan dj:s och sånt". Magdalena berättar även att anledningen till att det blev just soul/pop är ett resultat av all musik hon lyssnat på hittills.

"Vilka andra inspirationskällor har du utöver musiken?"
"Det är mer på det personliga planet. Jag håller på med spirituella aktiviteter som t.ex. yoga. Jag joggar även för att hålla mig i form."

"Titeln på din skiva, Mixtape of a life sound 0,5, hur ska man tolka den?" undrar jag, och Magdalena ställer en motfråga: "Hur tolkar du den?". Jag föreslår ett blandband av hennes livs musik hittills. "Precis, och av olika typer av ljud. Vissa tycker att skivan är ganska spretig rent musikaliskt.". Exakt när hennes första fullängdare kommer vet hon inte, men den kommer definitivt i höst. Jag är nyfiken på hur hon resonerade när hon valde singlarna Thinking about you och därefter Teach me. "Det är ett strategiskt val", säger hon. "När man har skrivit en del musik lär man sig vad som gör en låt populär, till exempel en stark refräng och upptempo. Jag kommer kanske aldrig göra något superkommersiellt men man måste kompromissa lite."

"Bidrar ditt band The Rebirth Station i låtskrivningsprocessen?"
"Nej, jag är soloartist och jag skriver alla låtar själv. Jag brukar ta med låtarna till trummisen som är producent och när vi producerar låtarna kan vad som helst hända med dem. Därefter spelar jag upp låtarna för bandet som plankar dem direkt. Under repetitioner med bandet eller på spelningar låter det ibland bättre och då kan låtarna ändras något, det är många starka viljor." Magdalena berättar att hon inte har handplockat bandmedlemmarna utan att de är gamla vänner sedan långt tillbaka. Trummisen har hon känt i 10 år och de har bland annat gått folkhögskola tillsammans. "De är duktiga musiker med samma musikaliska referenser.".

"Du har dedikerat en låt till din pappa, Oh fader, jag tycker det är den bästa låten. Vad handlar den texten om?"
"Du har säkert redan en egen uppfattning. Låten är personligt och den har dubbel betydelse, jag gillar sånt. Den handlar delvis om min uppväxt men har även en mer spirituell handling om gud eller högre makter."

"Det är modigt att ladda upp sin musik"

Jag frågar hur det kommer sig att hon valde att starta ett eget skivbolag. "Jag orkade inte riktigt gå runt till massa skivbolag och kanske få nobben. Jag hade inga kontakter och min musik är inte jätte kommersiell så som pop. Jag är ganska självkritisk och vill inte ge ut någonting som inte är perfekt och då tänkte jag att jag gör det själv istället.". Blev det mer jobb jämfört med om hon hade fått ett kontrakt? "Alldeles för mycket jobb! Det är en grej man gör en gång, jag skulle inte göra om det. Men det är bra att desto fler som gör det."

"Du är artist, sångpedagog och dessutom engagerad i flyktingbarn. Hur ser en typisk Magdalena-vecka ut?"
"Jag har jobbat som sångpedagog under några år och nu jobbar jag sedan ett tag deltid som handledare på ett boende för ensamkommande flyktingbarn. Det är på uppdrag av Migrationsverket och handlar om att ge barnen ett första hem. Det blir allt mindre sångelever nu för tiden och mycket tid i studion. Den här veckan har jag haft några elever, repat, spelat in, den här intervjun och förberedelser inför en spelning."

"Att skriva bra låtar är det viktigaste"

"Vad tror du om demosajter och vilken betydelse har de för nya artister?"
"Artisterna blir motiverade att göra klart sina låtar och feedback är ju jättebra! Det är modigt att ladda upp sin musik. Det är bra för alla vill ju synas!". Hon berättar att hon själv inte använt sig av sådana sidor, men att hon alltid har haft en myspace-sida. Anledningen är bland annat att hon började satsa först för ett år sedan och att hon har varit ganska självkritisk.

"Vad är det viktigaste man måste ha för att lyckas som artist?"
"Skriva bra låtar är det viktigaste, om man inte är supertalang inom något område, till exempel sångare i Idol och får allting runt helt gratis.". Hon syftar på sånt som inspelning, marknadsföring, kontakter mm.

"Vad gör du i sommar?"
"Jag har ingen turnéplan, det blir nog först i höst. De flesta ställena var uppbokade när vi kollade upp detta. Jag är däremot bokad för Stockholm Jazz Festival och Storsjöyran i sommar!"

"Planerar du att satsa internationellt?"
"Ja, skulle vara kul och se hur ens låtar uppfattas utomlands. Jag får se hur dom lyckas med det." säger hon och skrattar.

"Om du skulle åka till en öde ö och bara fick ta med dig ett ackord att spela, vilket ackord skulle du välja då?"
Magdalena ser förvånad ut, sedan kliar hon sig i huvudet och försöker minnas vilket ackord en viss låt slutar på. "Det är ett dissonant-ackord som är så himla snyggt". Hon försöker lista ut det genom att sjunga tonerna i ackordet och svarar tillslut. "Jag skulle ta med ett maj-ackord så att man inte känner sig så ensam, maj-ackord är ganska glada. Ett maj plus 11 eftersom plus 11 är lite konstnärligt och inte så enkelt."

Efter en knapp timma är både kaffet och frågorna slut. Vi rundar av och Magdalena tar på sig sin svarta skinnjacka och skyndar vidare till studion som ligger en bit upp på gatan.

Se musikvideon "Thinking About You"

Lyssna på Magdalena live



Intervjuer
Musik | Om demolåtar.se | Facebook | | Disclaimer | Naviti AB | API | Admin
MinaLån.se

FB

Kolla in oss på facebook.

Sök låtar

Alla låtar

Tipsa musikvänner

Share |